به عشق فیزیک

از کوارک‌ تا کیهان‌، همراه با مطالب و مقالات جذاب علمی - آموزشی - ترویجی

به عشق فیزیک

از کوارک‌ تا کیهان‌، همراه با مطالب و مقالات جذاب علمی - آموزشی - ترویجی

به عشق فیزیک

در این وبلاگ مطالب، مقالات، فایل‌ها، تصاویر و ویدیوهای علمی - آموزشی - ترویجی مرتبط با دنیای فیزیک، ستاره‌شناسی و ریاضیات ارائه می‌شود.

نویسندگان
  • ۱
  • ۰

آیزاک آسیموف


در اوایل دهه‌ی ۱۳۷۰ وقتی دانش‌آموز سال سوم دبستان بودم، روزی بر حسب اتفاق در دست یکی از هم‌کلاسی‌هایم کتابی را دیدم با عنوان «جهان چگونه زاده شد؟»، اثر آیزاک آسیموف که با تصاویر رنگی و جذاب و نوعی کاغذ روغنی ویژه آراسته شده بود. بی‌اختیار مجذوب آن شدم و به هرقیمتی بود آن را از دوستم امانت گرفتم. هرگز آن روزها را فراموش نمی‌کنم، آن کتاب هیجان‌انگیز گویی مرا برای تمام عمر طلسم کرد. در مدت چند روزی که نزدم بود بارها و بارها ورق زدم و خواندمش. از هیجان زیاد خواب به چشمم نمی‌آمد. اولین بار با نام کهکشان‌، انفجار بزرگ، انبساط کیهانی و ... در آن‌ کتاب آشنا شدم. آن کتاب سرآغاز آشنایی من با جهان پر رمز و راز نجوم بود. گزافه نیست اگر بگویم مسیر زندگی و آینده‌ی من تحت تأثیر آن اثر زیبای آیزاک آسیموف رقم خورد.


کتاب «جهان چگونه زاده شد؟» یکی از نسخه‌های دوره‌ی ۳۴ جلدی کتاب‌های آیزاک آسیموف درباره‌ی نجوم برای کودکان و نوجوانان بود که در سال‌های بعد نسخه‌های دیگرش را نیز به هرقیمتی بود پیدا می‌کردم و می‌خواندم. سال‌ها بعد فهمیدم که این دوره‌ کتاب‌ها مسیر زندگی خیلی از هم‌سن و سال‌های مرا تعیین کرده بود. پس از آن‌، کتاب‌های تأثیرگذار بسیاری در آشنایی با نجوم و فیزیک مطالعه کردم، اما آثار گوناگون آیزاک آسیموف همچنان نقش بسیار پر رنگی در انگیزش و علاقمندی فراوان من به علوم، بخصوص فیزیک و نجوم داشت.



تا مدت‌‌ها به تنهایی مطالعه می‌کردم و دوستی که در این زمینه همراهی‌ام کند، نداشتم. تا اینکه در سال پایانی دوره‌ی دبیرستان به طور تصادفی با انجمن نجومی آشنا شدم که اکثر اعضای آن علاقمند به نجوم و فیزیک بودند و بعضی‌هاشان هم سن و سال‌های من بودند. «انجمن اخترشناسی شیراز» آن زمان تنها انجمن نجوم غیر دانشگاهی در شهر شیراز بود. در میان آن جمع گرم و دوست‌داشتنی دوستان خوب بسیاری پیدا کردم و تجربه‌های نابی از فعالیت‌های نجومی به دست آوردم و مطالعات پایه‌ایِ فراوانی در زمینه‌ی نجوم و فیزیک انجام دادم. بی‌گمان انتخاب رشته‌ی دانشگاهی‌ام، بی تأثیر از آن فضا و انگیزه‌هایی که در آن‌جا به دست آوردم نبود.



در سال‌های پس از آن، از زمانی که به آموزش نجوم و فیزیک مشغول شده‌ام، در کلاس‌هایم چهره‌ها و چشم‌های مشتاق بسیاری دیده‌ام که با حرارت تمام علاقمندی‌ عمیق خود را برای کشف اسرار جهان پی می‌گیرند. آن چهره‌ها و آن‌ نگاه‌های مشتاق و کنجکاو همواره مرا به یاد سال‌های کودکی و نوجوانی‌ام می‌اندازند و انگیزه‌‌ام را در مسیری که برای آموزش فیزیک و اخترشناسی برگزیده‌ام دو چندان می‌کنند.

نظرات (۱)

  • یک خواننده
  • ایشون اسم اصلیش عظیم اف است و به اشتباه در ایران آسیموف شناخته شده است ک کار اشتباه مترجم های ایرانی است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی